# Kafka-Time


Obraz znaleziony dla: franz kafka

 

Skąd go znam? Dlaczego?

  • PROCES – wg. typowego szkolnictwa to najbardziej popularny utwór, którego szkielet jest znany wielu. Przez książkę jeszcze nie przebrnęłam, choć wielokrotnie próbowałam. Obejrzałam jednak bardzo dawno temu film na DKF.
  • METAMORFOZA – przerabiałam ją na studiach. Pisałam kiedyś o niej pracę. Plus udało mi się zdobyć jej niemieckojęzyczną odsłonę, którą mam nadzieję, kiedyś przeczytać.

Może zabrzmi to infantylnie, ale w jego twórczości jest coś niepojętego dla zwykłego człowieka. Wszystkiemu winne są tytuły, z którymi często się utożsamiam. Ten humanizm mieszający się z antyhumanizmem. Dla mnie jest to taki trochę czeski Dostojewski.

Dlaczego Kafkatime?

Zaczęło się od biografii Franza Kafki, a właściwie od książki z listami, jakie pisał do rodziny, a którą w miniony wtorek nabyłam podczas wyprzedaży książek w jednym z marketów. Jak zobaczyłam tę książkę nie zastanawiałam się. Wiedziałam, że chcę ją mieć, że chcę się z nią zapoznać, aby poznać mechanizm myślenia jednego z najznamienitszych twórców minionego stulecia.

Podczas czytania zaczęłam się potykać o pewne smaczki, które wiążą się z tym, co czasami dzieje się w nas i wokół nas.

Postanowiłam skorzystać z tego bogactwa.

No tak, literatura jest jednym z bogactw kultury. Jednym ze sposobów wyrzucenia czegoś z siebie, bo nic nie powstaje z niczego. Często jednak o niej zapominamy, a ona jakiegokolwiek nie przybrałaby kształtu będzie nosiła z sobą jakiś przekaz. Stąd też te grafiki z cytatami.

 

 

Dziś o profesorach nie będziemy śpiewaćNie433 Fulton Street New CityFollow me 2

Ad. 1 Dlaczego to czytasz? Zmuszam Cię? – ” Chcę jednak, żebyś przeczytał te kartki…”. To ważne, choć może nie zawsze się takie wydaje. Staram się nie zważać na to, co o mnie myślisz. Chcę tylko nauczyć się Ciebie, przy jednoczesnej próbie zrozumienia siebie.

Ad. 2 Książki. Dla niektórych, także dla mnie to temat skomplikowany. We współczesnym świecie wypada nauczyć się czytać na nowo. Wyłączyć chaos, włączyć harmonię, skupienie. To nie jest wcale takie łatwe, a do tego wszystkiego zacząć przedzierać się przez lodowce własnych serc i umysłów.

Ad. 3 Tak ponoć uważał Kafka, kiedy pracował w ubezpieczeniach. Minęło już ponad sto lat, a te słowa są wciąż aktualne. Pasja i talenty to bardzo często jedno, natomiast rzeczywistość w wielu wypadkach okazuje się zupełnie inna, niż ta wpierw wymarzona. Poza tym niemalże wszystko ma dwie strony medalu, w zależności od tego, której z nich się przyglądamy.

CDN. Szukajcie #kafkatime na Facebooku:) oraz na stronie: Kafkatime, czyli opowieść o czasach współczesnych.

O projekcie wspominam też tu.

Pozdrawiam i dziękuję, że jesteście,

M.


Bonus muzyczny dla wytrwałych, który przydaje się podczas czytania niektórych książek.

5 Comments Add yours

  1. Wspaniała inspiracja, w moim odczuciu Kafka jest niedoceniany przez uczniów w szkole. Niby jest na polskim omawiany Proces, ale trochę na skróty i nie można do końca zgłębić tego co ten utwór w sobie skrywa. Bardzo fajny pomysł na cykl :)

    Polubione przez 1 osoba

    1. kulturalnyswiatm pisze:

      Ja Kafkę zaczęłam dopiero rozumieć na studiach, kiedy omawialiśmy Przemianę i to zainspirowało mnie najbardziej do dalszej eksploracji.

      Lubię to

  2. Inga pisze:

    Cenię Kafkę i trafiają do mnie cytaty, z wyjątkiem ostatniego. Można chodzić codziennie do nielubianej pracy. I można połączyć pasję z pracą. Napisałaś: „Pasja i talenty to bardzo często jedno, natomiast rzeczywistość w wielu wypadkach okazuje się zupełnie inna, niż ta wpierw wymarzona”. A ja zapytam: kto/ co kształtuje tę rzeczywistość? Los, przypadek, czy my sami?

    Polubione przez 1 osoba

    1. kulturalnyswiatm pisze:

      A kto powiedział, że do nielubianej pracy? Zgadzam się, że mamy wpływ na tę rzeczywistość. To, co teraz robię było planem B, drogą do jakiegoś celu. W ten sposób samodoskonalę siebie, co raczej jest na plus, bo nikt nie wie, kiedy mu się te umiejętności przydadzą.

      Lubię to

      1. Inga pisze:

        Tak zrozumiałam rzeczywistość inną od wymarzonej. Nie piszę też personalnie, a ogólnie. Wielu ludzi myśli, że pasji nie można połączyć z pracą. Można. Jeśli Ty tego nie robisz, ale lubisz swoją pracę, jesteś w grupie tych, którzy żyją ‚po swojemu’. Gratuluję ☺

        Polubione przez 1 osoba

Skomentuj

