Marcus Daylen i jego TRANCE


https://i1.sndcdn.com/artworks-000099832128-0vnff9-t500x500.jpg

Poznałam go w ubiegłym roku podczas spotkania dotyczącego pewnego planowanego wydarzenia muzycznego. Z eventu niewiele wyszło, ale facebookowa znajomość przetrwała.

 Zaciekawiona ówczesną sierpniową konwersacją postanowiłam obserwować jego działalność muzyczną.

Nie zawiodłam się. Dzięki niemu przypomniałam sobie brzmienie muzyki Trance, którą ostatnimi laty zagłuszyły popularne EDM-y i inne uproszczenia.

Marcus, a właściwie Patryk to dj. z pasją i zaangażowaniem. Na pozór skromny, jednak w jego muzyka przepełniona jest pewną autentycznością opartą na pewnych charakterystycznych, trance’owych schematach, o czym zapewne sami się przekonacie słuchając jego setów.

Muzyka IV

Wrzesiński dj. od kilku miesięcy regularnie publikujący serię gatnkowych, cyklicznych setów zatytuowaną Global Sound Invasion (GSI). Projekt powstał głównie w celach promocyjnych muzyki, która współcześnie nie jest zbyt popularna.

Seria stanowi pewnego rodzaju przegląd nowych jak i już dobrze znanych utworów pojawiających się w audycjach: A State Of Trance czy Global Dj Brodcast. Każda kolejna odsłona GSI publikowana jest na portalu muzycznym Soundcloud.com.

„Nazwa GSI pochodzi od mocy jaką przekazuje nam dany rodzaj muzyki, emocji jakie towarzyszą nam wsłuchując się w piękne wokale, nie tylko damskie, o które zapewne rozpoznają fani gatunku. Najważniejsza jest jednak melodia, która pozwala się odprężyć. Popłynąć w podróż na falach oceanu.” – Marcus Daylen

Warto poznać te kompilacie. Moim zdaniem czas poświęcony na ich posłuchanie, chociażby podczas wykonywania domowych obowiązków nie będzie stracony, a wręcz zapragniecie więcej. A tymczasem zostawiam was z wywiadem.

https://soundcloud.com/marcus-daylen/gsi4

  • Dlaczego Trance?

Według mnie to najbardziej emocjonująca i porywająca muzyka, a raczej gatunek muzyczny jaki potrafi wywołać ciarki. Trance ma w sobie „to coś”, magię którą można poczuć w większości utworów. Kiedy zamkniesz oczy czujesz się zrelaksowana, nawet wtedy, kiedy słuchamy przyspieszonego Uplifting’u. A przynajmniej na mnie tak to działa. Zamykam oczy i pozwalam, żeby melodia zabrała mnie gdzieś daleko od całej, rzeczywistości.

  • Czym jest dla Ciebie muzyka?

Po części odpowiedziałem na to pytanie wcześniej, ale dodam, że jest ona dla mnie czymś więcej niż tylko dźwiękami płynącymi z głośników. Daje mi wielką radość. Uczy wzbudzać szacunek dla osób, które ją produkują. A przede wszystkim to nieodłączna część mojego życia.

  • Kto jest Twoim muzycznym autorytetem? Dlaczego?

Mam kilka takich swoich autorytetów. Nie dla naśladownictwa, ponieważ każdy jest kowalem swojego losu. Każdy jest niepowtarzalny, ale może wymienię kilku: wspaniale tworzący Czech Driftmoon, Gareth Emery, Fishermann, Marcus Schulz, Omnia i oczywiście Armin Van Buuren. Myślę że dla fanów muzyki trance nie trzeba przedstawiać tych postaci.

  • Jak wygląda proces tworzenia utworu? Ile czasu może to średnio zajmować?

Proces tworzenia muzyki jest dość skomplikowany dla osób, które nigdy nie miały z tym do czynienia choćby w najmniejszym stopniu. Nie polega to na wciśnięciu przycisku „make music” jak niektórzy mogą sądzić. To proces zajmujący dosyć dużo czasu, wymagający odpowiedniego dla siebie programu, który każdy może wybrać z dostępnych na rynku, a jest ich dość sporo, np: fl studio, ableton, logic, cubase itd. (nie mówimy o programie e-jay :)) Poznanie samego programu, jego obsługa, a później dobranie odpowieniego dźwięku wtyczki vst, całej budowy utworu, toanacji itd. może zając sporo czasu. Jeżeli już ktoś próbował swoich sił, ma odpowiedni słuch i obeznanie to podejrzewam że w krótkim czasie będzie mógł pochwalić się czymś co sam stworzy. Musimy jednak pamiętać że oprogramowanie może nie być w języku polskim, więc warto znać np angielski, żeby usprawnić swoją naukę i pracę.

  • Czy uważasz, że mogłbyś tworzyć muzykę zawodowo?

Tworzenie muzyki zawodowo w moim wykonaniu? hmmm myślę, że można by było wszystko osiągnąć i biec w tym kierunku. W tym kraju nie wszystko jest tak dostepne, a nawet jeśli jest to potrzeba niemałych pieniędzy, żeby wszystko stało się realne, a co za tym idzie potrzebna jest praca, która umożliwi zakup tego co na daną chwilę jest potrzebna. Tak jak powiedziałem wcześniej, produkcja pochłania dużo czasu, a niestety sam go zbyt wiele nie mam więc na dzień dzisiejszy na Twoje pytanie muszę odpowiedzieć NIE. Mam nadzieję, ze w późniejszym czasie to ulegnie zmianie w stronę słowa TAK.

https://soundcloud.com/marcus-daylen/global-sound-invasion-9

  • Jakie masz plany muzyczne na najbliższą przyszłość?

W najbliższej przyszłości zamierzam wydawać swoje sety, na razie w comiesięcznych edycjach, stąd powstał cykl muzyczny Global Sound Invasion wydawany na razie tylko na serwisie soundcloud.com. W planach są jednak  cotygodniowe sety  grane live na antenie radiowej (internet lub fm) jednak najpierw chcę wiedzieć, że to co robię i prezentuję spotyka się z pozytywną reakcją słuchaczy. Oprócz GSI wydany zostanie również mix z Kate Angel, wspaniałą dj-ką którą serdecznie pozdrawiam. Późniejsze plany to wspomniana wcześniej produkcja ale to już mała tajemnica.

  • Jak wyobrażasz sobie siebie za rok?

Bardziej siwego i starszego o rok. Proponuję wtedy się spotkać i sama odpowiesz na to pytanie.

https://soundcloud.com/marcus-daylen/global-sound-invasion-10

  • Dlaczego wybrałeś produkcję muzyczną, jako swoją pasję, a nie np. rysownie?

(Hahahah) Akurat w tym pytaniu trafiłaś w 10 bo na co dzień pracuję jako geodeta więc z rysunkami mam bardzo dużą styczność, ale tak serio mówiąc, zaraziłem się muzyką mając mniej więcej 12 lat i tak kroku po kroku coś działałem w tej kwestii. Później dzięki wielu osobom poznałem granie zza konsoli. Wtedy zaraziłem się na dobre. Podoba mi się to, lubię to, a poza tym sprawia mi przyjemność robić coś, co ktoś doceni, a to chyba najlepsze co może być.

  • Czy uważasz, że każdy może zostać producentem muzycznym?

Wydaje mi się, jednak, że nie każdy. Trzeba mieć słuch do muzyki. Co prawda, dzisiaj wszystko się pozmieniało w świecie, choćby samo grania w klubie, a tym bardziej produkcji, skoro każdy może być dj. Jednak czy każdy może być producentem?


Wielkie podziękowania należą się Marcusowi za informacje, które posłużyły za kanwę do tego wpisu. W tym przede wszystkim za ten interesujący wywiad o muzyce i życiu.

M.

Skomentuj

