Wizualna Wariacyjność


„Twierdzono, że fotografia szkodzi sztuce i spowoduje obniżenie jej poziomu. Nie można sobie wyobrazić twierdzenia bardziej pozbawionego podstaw. Albowiem, wręcz przeciwnie, fotografia jest uniżoną służką, oddaną niewolnicą sztuki; robi dla niej notatki, przygotowuje studia z natury; za to bierze na siebie całą nudną i męczącą robotę. [1]

Powyższy cytat nabiera jeszcze większego znaczenia w XXI wieku, kiedy to już rzadko wykonuje się zdjęcia aparatami analogowymi. Wielu z nas wykonuje zdjęcia aparatami cyfrowymi i smartfonami, a następnie przetwarza je przy pomocy odpowiednich aplikacji.

Ja zawsze raczej traktowałam fotografię, jako narzędzie do dokumentowania piękna zawartego w naszym otoczeniu. Zaczęło się od zrobienia przeze mnie zdjęć krajobrazów podczas wycieczek rowerowych. Później były lilie z przydomowego ogródka, następnie róże i inne ogrodowe dobrodziejstwa. Fotografia pozwala utrwalić chwilę, uchwycić oraz docenić to co rzadko zauważamy.

„… prawdziwie oryginalni artyści wcale  nie zostaną ugodzeni, wręcz przeciwnie, najnowszy wynalazek będzie dla nich źródłem nieoczekiwanych inspiracji, przyczynkiem do rozwinięcia skrzydeł.” [2]

Zdjęcia są podstawą to tworzenia czegoś zupełnie nowego, z już znanych elementów. Ja swoją przygodę z metanarracją rozpoczęłam w maju ubiegłego roku. Od tamtego czasu powstały już dwa, jak nie trzy nowe cykle, po brzegi wypełnione przetworzonymi zdjęciami.

Moje pierwsze projektowe zdjęcia były przetwarzane za pomocą populanego programu do edycji zdjęć Picasa. Dzięki temu programowi pokolorowałam wszystkie ubiegłoroczne metanarracje.  Było dużo konkretnych kolorów wynikających z nieustannego eksperymentowania z paletą barw.

Od miesiąca jednak korzystam z przeglądarkowego edytora o wdzięcznej nazwie Polarr. Program jest świetny, a jego zaletą jest większa możliwość kontroli nad koloru, podobnie jak ma to miejsce w popularnym programie z rodziny Adobe, Lightroomie.

Ta różnica pomiędzy programami jest szczególnie zauważalna w moim pierwszym miejskim cyklu, a mianowicie Wrzesińskiej Matanarracji, która w całości jest opublikowana na mojej stronie na Pinterest, bo przecież nasze miasta nie są tylko czarno-białe, tylko takie, jakimi je zauważamy.

Ponad to przetworzone przeze mnie zdjęcia to często doskonałe podkłady/tła do tworzenia nagłówków na Facebooka, czy Twittera, ale także jako podstawa do kolejnych projektów, tj. Zmiana z M.

______________________________________________________________________

[1] – Theophile Gautier, cyt za: Andre Rouille, La photographie en France, textes et controverses: une anthologie 1816-1871, Editions Macula, Paris 1989, s. 284.

[2] – Francis Way, cyt za: Andre Rouille, dz.cyt., s.111.

Skomentuj

