Czy Web 3.0 jest już rzeczywistością?


SAMSUNG DIGITAL CAMERADzisiejszy krótki wpis jest wyrzuconym podrozdziałem z mojej pracy magisterskiej o Web 3.0.

Zapraszam:)

Era typowego Web 2.0, rozumianego z perspektywy 2000 roku, zdezaktualizowała się. Coraz częściej wspomina się o jego fazie Web 3.0. Jest to model w pełni dominujący, charakteryzujący się własną inteligencją. Z perspektywy Web 2.0 jego wyższa forma to kolejny etap rozwoju Internetu.

Aktualny stan sieci stanowi fazę wprowadzającą w zupełnie nowy etap relacji pomiędzy technologią a społeczeństwem. Dostępne już jest inteligentne oprogramowanie, algorytmy zbierające informacje o przeglądanych przez użytkowników stronach, które są zdolne generować dopasowane reklamy, ale także sugerować artykuły lub materiały na YouTube. Dowodzi to, iż „Google wie więcej o naszych przyzwyczajeniach, naszych zainteresowaniach, naszych pragnieniach niż nasi przyjaciele, ci których kochamy i nasz psychiatra razem wzięci”1. Poza tym „witryny WWW wykorzystują informacje o rodzaju posiadanego sprzętu, typie przeglądarki i adresie sieciowym w celu automatycznego dopasowania strony, którą będzie użytkownik oglądał”2.

To nie jest opowieść George’a Orwella, to rzeczywistość rozgrywająca się na płaszczyźnie wirtualnej, której kształt tworzy technologia w oparciu o udostępnione dane. To się dzieje teraz i jest zdecydowanie częściej zauważalne a filozofia Google tylko to potwierdza. „W kategoriach klikniętych linków i odwiedzin stron Google to elektroniczne odbicie nas samych”3.

Pozostawianie wyborów w gestii tłumu zagraża prywatności użytkowników. Następuje to szczególnie wtedy, kiedy „dostęp do informacji zostaje ograniczony i w rezultacie nasza wizja świata oraz postrzeganie prawdy stają się niebezpiecznie wypaczone”4.

1 R. Elderman, Liquid Truth: Advice from the Spinmeisters „PR Watch” 2000 t.7, nr. 4[w:]A.Kean, Kult Amatora … s. 37.

2 L. Manovich, Język nowych … s. 104.

3A. Kean, Kult Amatora … s. 98.

4A. Kean, Kult Amatora …s. 99.

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s