Mundial z perspektywy kobiety.


Dzisiaj pobawię się trochę w feministkę,i co niektórzy czytelnicy płci przeciwnej mogliby się ze mną posprzeczać. -Piłka nożna jest dla kobiet!

Skłamałabym twierdzeniem, ze nie lubię piłki nożnej – no może polskich rozgrywek – bo nieustannej tiki-taki i walki kogutów w nadmiarze nie znoszę. Generalnie dopóki nie obejrzałam pierwszego meczu, w którym grała Brazylia nie miałam pojęcia kim jest Neymar. Messiego kojarzyłam z nazwiska i nie wiedziałam, ze jest Argentyńczykiem. W sumie rozpoznawałam tylko Pique i Ronaldo z kolorowej prasy.

Kiedyś oglądałam Ligę Mistrzów i wszelkie podobnej maści rozgrywki UEFA, wiem czym jest FIFA, zapewne gdyby mecze lig europejskich nadawane były online oglądałabym, jednocześnie traktując je jako rozrywkę, kolejny serial, bo nie ukrywajmy, iż co niektórzy piłkarze są świetnymi aktorami.

Nie neguje piłki nożnej, bo to część naszej europejskiej kultury rodem z Ameryki Południowej, i dlatego pewnie coraz mniejsza liczba rodowitych Europejczyków, gdyż czasami możne nie wytrzymują tempa nadawanego przez Latynosów i naturalizowanych piłkarzy afrykańskiego pochodzenia.

Denerwujący być może fakt, iż gdy spojrzy się na ten sport z perspektywy ponad kulturowej to widzi się mafie oraz afery korupcyjne. Wszystko to okazuje się być jednak czarną stroną dotyczącą wielu krajów z całego świata, którą należy zwalczać, ale która również niejednokrotnie zniechęca. To tak jak z faworyzującymi sędziami, niesłusznymi karnymi. Polityka, biznes, pieniądze – one zabijają to co w sporcie może być najpiękniejsze.

Dlaczego oglądam Mundial? Bo to ważne wydarzenie kulturowe, które co cztery lata daje nam lekcje globalnej geografii, antropologii, socjologii. To idealne środowisko dla badacza kultury, którym w jakimś stopniu może być każdy z nas. Poznajemy nowe kraje, widzimy ich narodowe przywiązanie (szczególnie w drużynach latynoskich i afrykańskich, które cenią pojęcie wspólnoty- obce w większości krajów kultury zachodu), radość i łzy.

Obejrzałam większość meczy, kibicowałam Kolumbii. Chile, Iranowi. Żal mi było Wybrzeża Kości Słoniowej, Algierii, Chorwacji. Przyznam się, ze cieszyłam się z porażek, Anglii i Portugalii a gra Hiszpanów nie miała dla mnie znaczenia. Grecja? Za co oni niby wyszli z grupy? Z przypadku? Nie fascynuje mnie też niemiecka drużyna- są dobrzy i tyle. Podobnie jak drużyny Brazylii i  Argentyny – oni prawie zawsze wychodzą z grupy a ich gra momentami jest przereklamowana, co nie znaczy, że nie zasługują na szacunek.

Zaskoczyli mnie Kolumbijczycy i Belgowie, bo bycie w pierwszej ósemce to nie lada wyczyn.

Mam pewne małe marzenie, chciałabym zwycięstwa drużyny, która już kilkukrotnie dotarła do finału, jednak wygrana nie była im dana, gdyż wówczas byli lepsi. Nie wygrają świat się nie zawali, po prostu byli lepsi od nich – to prawie jak kazus Leonarda di Caprio i Oskarów – z ta różnicą, ze ten pojedynek rozgrywa się na naszych oczach.

Aktualizacja z 10 lipca:

Moje mundialowe marzenie się nie spełni, Taki jest sport – nieprzewidywalny, tak jak utrata siedmiu bramek przez Brazylijczyków. Off the rekord – ten mecz pokazał, kto był lepiej przygotowany do tych rozgrywek, kto był bardziej skupiony na swoim celu, a wierzcie mi lub nie – Niemcy są pod tym względem narodem, od którego skupienia w odpowiednim momencie moglibyśmy się uczyć – oni wiedzą,kiedy się odciąć od mediów społecznościowych. Piłkarski ‚Blitzkrieg’ się udał – niewątpliwie, a drużyna Niemiec po raz kolejny zapisała się w historii. – po czymś takim finał będzie przypuszczalnie formalnością i pokazem wyspecjalizowanej piłki nożnej – kontynuacją współpracy kilku klubowych, monachijskich kolegów.

Co mnie wkurza to przedmiotowe traktowanie kobiet i łowienie wśród nich najpiękniejszej -Panowie… Ok, taka Wasza natura, z resztą pewnie jak części czytelniczek prasy kobiecej prezentującej sylwetki najlepszych męskich torsów i super słodkie zdjęcia z dziećmi, więc w sumie teoretycznie mamy 1:1, bo Was jest więcej w social mediach:) i na tym polega Wasze mundialowe zwycięstwo.

 

Zdjęcia:

FA unveils five-year plan to increase popularity of women’s …. www.theguardian.com
Mundial 2014: Messi doczekał się gola. Po ośmiu latach – Sport – WP.sport.wp.pl
Mundial 2014 – Mecz Kolumbia – Grecja www.rmf24.pl
… mundial sud africa 2010 mundial canal atv el canal del mundial mundial – fullcanales.com


Skomentuj

